Słownik aniołów upadłych
A'albiel - anioł
służebny archanioła Michała (zob. M. Gaster, Wisdom of the Chaldeans).
Aariel ("lew
Boży") - imię anioła zapisane na ofickim (gnostyckim) amulecie obok
imienia boga Jaldabaota (zob. Bonner, Studies in Ma-gical Amulets).
Aba - wysoki
dostojnik anielski, zajmujący się sprawami ludzkiej seksualności, którego można
przywołać podczas magicznych obrzę-dów kabalistycznych. Aba pełni także funkcję
anioła służebnego króla Sarabotesa, który jest piątkowym władcą aniołów
powietrza; ~ Aba-lidot (zob. de Abano, Heptameron; Barrett, The Magus; Masters,
Eros and Evil).
Ababaloj - anioł
przywoływany w zaklę-ciach Salomonowych. Imię Ababaloja wymienia księga czarów,
Grimorium Verum.
Abachta (Abagta) - w
literaturze rabinac-kiej, jeden z siedmiu aniołów zamętu; sześciu pozostałych
nosi imiona: Barbona (Harbona), Bigta, Karkas, Bizta, Mehuman i Zeter. Abachta
jest również jednym z "wygniataczy tłoczni wi-na' (zob. Ginzberg, The Legends
of the Jews, t. 4, s. 374).
Abaddon (Abbadon,
"niszczyciel") - hebraj-skie imię greckiego Apollyona, anioła
Czeluści (Ap 9, 11); także anioła, który związał Szatana na tysiąc lat (Ap 20).
W Księdze Hymnów (któ-rych kopia znajduje się wśród rękopisów od-krytych w
Qumran) mowa o "otchłani Abad-don" i "potokach Beliala [które]
wdarły się do Abaddon' [por. Tyloch, Rękopisy z Qumran nad Morzem Martwym, s.
264, przyp. 32, s. 267 -przyp. tłum.]. W apokryfie z I w., Księdze
staro-żytności biblijnych-Pseudo-Filom, mowa o Abad-donie jako miejscu (szeolu,
piekle), a nie duchu czy demonie. Podobnie Milton w Paradise Re-gained (IV,
624) posługuje się pojęciem Abaddon jako określeniem miejsca, to jest otchłani.
Zgod-nie ze współczesną wiedzą, po raz pierwszy pojęcie to upersonifikował
autor Apokalipsy św. Jana, gdzie stało się ono imieniem anioła. W Dziejach
Tomasza z III w. Abaddon jest imie-niem demona, lub samego Szatana, i tak też
rozumie je Bunyan w Wędrówce pielgrzyma. We-dług Mathersa, autora The Greater
Key of Solo-mon, Abaddon to imię Boga, którego użył Moj-żesz, prosząc Stwórcę o
zesłanie plagi gradu na Egipt. Kabalista Józef ben Abraham Gikattila używa
słowa Abaddon jako określenia szóstej z siedmiu "warstw piekła",
której zarządcą jest anioł Pasjel (por. Cohen, Talmud, s. 380). Klop-stock w
Mesjadzie nazywa Abaddona "ciemnym aniołem śmierci". O
"szponiastych skrzydłach" Abaddona pisał Francis Thompson w wierszu
To the English Martyrs (~ Apollyon). Abaddon jest również utożsamiany z aniołem
śmierci i zniszczenia, demonem czeluści, z władcą de-monów podziemnego świata
oraz Samaelem i Szatanem (zob. De Plancy, Słownik wiedzy ta-jemnej, s. 9;
Grillot, A Pictorial Anthology of Witch-craft, Magic and Alchemy, s.128). W tym
ostatnim dziele Abaddon występuje jako "Anioł znisz-czenia z
Apokalipsy". W The Magus Barretta Abaddon przedstawiony jest na kolorowej
ry-cinie jako jeden z "demonów zła".
Abadon - określenie
piekła (-~ Abaddon). Pisownia (z jednym "d") wzięta z Zoharu
(Deu-teronomium 286a).
Abagta ~ Abachta
Abaj - anioł
należący do chóru panowań (zwierzchnictw), przywoływany w kabalistycz-nych
zaklęciach magicznych.
Abalidot - dostojnik
niebiański, zajmujący się, podobnie jak Aba, sprawami ludzkiej se-ksualności.
Abalidot jest aniołem służebnym Króla Sarabotesa, piątkowego władcy aniołów
powietrza (zob. Barrett, The Magus, t. 2; Masters, Eros and Evil).
abalim (arelim) -
chór aniołów znany w an-gelologii chrześcijańskiej jako ~ trony. W The Magus
Barretta mowa o "tronach, które Hebraj-czycy nazywają abalim, aniołach
wielkich i po-tężnych". Najwyższymi inteligencjami (tj. anio-łami) tego
chóru są Zafkiel i Jofiel.
Aban - w religiach
starożytnej Persji Aban jest (lub był) aniołem października. Był też władcą
dziesiątego dnia każdego miesiąca (zob. Hyde, Historia Religionis Veterum
Persarum).
Abariel - w
traktatach poświęconych obrzę-dom magicznym, anioł, którego imieniem
po-sługiwano się w zaklęciach przywołania. Imię Abariela widnieje na drugim
pentagramie Księ-życa (zob. Mathers, Greater Key of Solomon).
Abaros ~ Armaros
Abasdarhon -
najwyższy rangą anioł włada-jący piątą godziną nocy (zob. Waite, The
Leme-geton).
Abatur Muzania
(Abiatur) - w kosmologii mandajskiej uthra (anioł) Gwiazdy Polarnej. Pil-nuje
wagi, na której w momencie śmierci wa-żona jest ludzka dusza; ~ Aszriel; Monker
(ma-hometański czarny anioł) - obaj aniołowie wypełniali podobne funkcje (zob.
Drower, The Mandaeans of Iraq and Iran; por. Rudolph, Gnoza, s. 313).
Abbadon -~ Abaddon
Abbadona - upadły
anioł, serafin, niegdyś wierny towarzysz Abdiela. W pieśni XXI Me-sjady
Klopstocka, Abbadona żałuje, że przyłą-czył się do buntu, i zwany jest
"aniołem po-kutującym". Trzeba jednak zaznaczyć, że zgod-nie z
doktryną chrześcijańską, upadły anioł nie odczuwa skruchy - starczy, że raz
zgrzeszył, a staje się zatwardziały w złu, i jego umysł już na zawsze jest
zwrócony ku ciemnej stronie bytu.
Abbaton - imię Boga
lub świętego anioła, używane w zaklęciach Salomonowych do przy-woływania
demonów (zob. Mathers, The Greater Key of Solomon). Słowo to oznacza śmierć, i
w tym sensie Abbaton jest utożsamiany z aniołem śmierci; pełni on także funkcję
strażnika w piekle (zob. koptyjskie fragmenty Ewangelii Bartłomieja w: M.R.
James, The Apocryphal New Testament).
Abdal
("zastępca") - w tradycji muzułmań-skiej imię siedemdziesięciu
tajemniczych du-chów, od których zależy los świata, a których tożsamość znana
jest jedynie Bogu. Kiedy jedna z tych boskich istot umiera (tak więc Abdale nie
są nieśmiertelne), Bóg w tajemnicy wyzna-cza następnego, aby go zastąpił.
Spośród sie-demdziesięciu Abdali czterdzieści mieszka w Syrii. (Podobną funkcję
pełnią "sprawiedli-wi" w tradycji żydowskiej oraz lamowie).
Abdia
("sługa") - imię anioła widniejące na zewnętrznym kręgu pentagramu
Salomona. Wspomina o nim Waite w The Lemegeton (ryc. 156). Wymienienie imienia
anioła w księdze czarnej magii nie oznacza, że jest on zły. W
"podręcznikach czarostwa" pojawia się wie-le imion świętych aniołów,
którzy, przebywając w piekle, wypełniają polecenia Boga. Podobnie w niektórych
sferach nieba przebywają źli anio-łowie (np. ~ grigori, zwani też czuwającymi).
Abdiel ("sługa
Boży") - najwcześniejsza wzmianka o Abdielu pochodzi z Księgi Razjela,
żydowskiego dzieła kabalistycznego, powstałe-go w średniowieczu i napisanego po
hebraj-sku; autorstwo Księgi przypisuje się Eleazarowi z Wormacji. W Raju utraconym
(V, 973, 1085; VI, 469-472) Abdiel jest "serafinem rozpłomienio-nym",
który pierwszego dnia walki w niebie gro-mi Ariela, Arioka i Ramiela
(zbuntowanych anio-łów z zastępów Szatana). Pod potężnym cio-sem miecza Abdiela
ugina się sam Szatan (VI, 235-243). Milton sławi serafina słowami: "Pośród
niewiernych, on wierny jedyny, / Nieporuszo-ny wśród nieprzeliczonych, /
Nieustraszony, nietrwożny, niezłomn~' (V, 1086-1088). West w swojej pracy
Milton and the Angels (s. 124) twierdzi, że Abdiel został wymyślony przez
Mil-tona; w innym miejscu (s. 154) przyznaje jednak, że wzmiankę o Abdielu
zawiera Księga 1Zazjela. W Biblii (1 ICrn 5, 15) Abdiel nie jest imieniem
anioła, ale człowieka, syna Gada, mieszkańca Gi-leadu. Wzmianka w Biblii stanowi
niewątpliwie pierwotne źródło tego imienia. Jako anioł, Abdiel występuje
również w powieści Anatola France'a Bunt aniołów, gdzie na czas swojej
ziemskiej dzia-łalności przybiera imię Arkadiusz.
Abdizriel (Abdizuel)
- w kabale jeden z 28 aniołów władających 28 pałacami Księżyca (zob. Barrett,
The Magus). Imiona wszystkich 28 aniołów podano w Apendyksie.
Abedumabal
(Bedrimulael) - w księdze cza-rów Grimorium Verum, anioł przywoływany w
zaklęciach magicznych.
Abel
("łąka") - jeden z dwunastu aniołów zrodzonych z boga Jaldabaota;
sądzi dusze tra-fiające do nieba. Jest także jednym z aniołów czwartego nieba
oraz władcą Dnia Pańskiego (niedzieli) przywoływanym ze wschodu. W Te-stamencie
Abrahama (13, 1) Abel jest aniołem "przed którym musi się stawić na sąd
każda dusza, kiedy tylko Henoch, niebiański skryba, przedłoży księgę, w której
zapisane są ludzkie uczynki" (zob. Doresse, The Secret Books of the
Egyptian Gnostics; Barrett, The Magus, t. 2).
Abelech (Helech) - w
okultyzmie, imię Bo-ga lub anioła przywoływanego w zaklęciach przeciw demonom
(zob. Mathers, The Greater Key of Solomon).
Abezi-Tibod
("ojciec czczej rady') - we wczesnej tradycji żydowskiej Abezi-Tibod jest
utożsamiany z Samaelem, Mastemą, Uzą i in-nymi diabłami. Jest potężnym duchem,
który walczył z Mojżeszem w Egipcie, zatwardził serce faraona i wspomagał jego
czarnoksięż-ników. Razem z Rahabem utonął w Morzu Czerwonym (tj. Morzu
Sitowia). Abezi-Tibod i Rahab są książętami Egiptu. W Testamencie Salomona
("Jewish Quaterly Review", London 1889, XI) Abezi jest synem
Beelzeboula (Bel-zebuba) i demonem Morza Czerwonego; jak sam twierdzi, jest
"potomkiem archanioła". Abhejel - jeden z 28 aniołów władających 28
pałacami Księżyca.
Abiou - anioł
pokrewny -~ Ejaela. Abiressia - w tradycji gnostyckiej, jeden z dwunastu
aniołów zrodzonych z boga Jal-dabaota (~ Abel; zob. Doresse, The Secret Books
of the Egyptian Gnostics II).
Ablati - w
Salomonowych traktatach magicz-nych, anioł przywoływany w zaklęciach Uriela.
Zarazem jest to "jedno z czterech słów, które Bóg wypowiedział do swego
sługi, Mojżesza"; pozostałe trzy słowa to: Josta, Agla i Kaila (zob.
Grimorium Verum; Shah, The Secret Lore of Magic; Waite, The Book of Ceremonial
Magicy.
Aboezra - anioła o
tym imieniu wzmiankuje Waite w The Book of Ceremonial Magic
("prze-najświętszy Aboezra"). Zgodnie z zaleceniem Grimorium Verum,
Aboezrę przywołuje się w błogosławieństwie soli.