Święto Aniołów Stróżów
2 października
Świętych Aniołów
Stróżów
Aniele Boży, Stróżu
mój,
Ty zawsze przy mnie
stój.
Rano, w wieczór, w
dzień i w nocy
Bądź mi zawsze ku
pomocy.
Strzeż duszy i ciała
mego
I doprowadź mnie do
żywota wiecznego.
Amen.
Chociaż może ta
modlitwa kojarzy się z
dzieciństwem i
dziećmi, przekonanie o istnieniu
i obecności Aniołów,
w tym również Aniołów
Stróżów, jest jednym
z ważnych elementów
naszej wiary.
Aniołowie są duchami
stworzonymi przez
Boga dla jego chwały i
pomagania ludziom.
Ci, którym Bóg zleca
opiekę nad ludźmi,
są nazywani Aniołami
Stróżami. Opieka ta
zaczyna się w chwili
narodzenia, a kończy
- wraz ze śmiercią
konkretnego
człowieka. Każdy z nas ma
swojego,
"osobnego" Anioła Stróża.
Pismo Święte nie
pozostawia wątpliwości co do
istnienia aniołów,
posłańców Bożych, którzy uczestniczą w dziejach zbawienia
człowieka. Te czysto
duchowe istoty pośredniczą między Bogiem a ludźmi. Nauka o
nich jest oparta
przede wszystkim na dwóch fragmentach Biblii. W psalmie 91
czytamy:
Niedola nie
przystąpi do ciebie, a cios nie spotka twojego namiotu, bo swoim
aniołom dał rozkaz o
tobie, aby cię strzegli na wszystkich twych drogach. Na
rękach będą cię
nosili, abyś nie uraził swej stopy o kamień.
Natomiast św.
Mateusz przekazuje nam w swojej Ewangelii m.in. takie słowa
Jezusa:
Strzeżcie się,
żebyście nie gardzili żadnym z tych małych; albowiem powiadam
wam: Aniołowie ich w
niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mojego, który
jest w niebie.
Nie są to bynajmniej
jedyne teksty Pisma świętego wskazujące na to, że Bóg
posługuje się
aniołami dla dobra rodzaju ludzkiego lub poszczególnych ludzi.
Wystarczy
przypomnieć o opiece anioła nad Hagar i jej synem, Izmaelem (Rdz 16,
9); anioł
powstrzymuje Abrahama, by nie dokonywał zabójstwa swego
pierworodnego syna,
Izaaka (Rdz 22, 11), anioł ratuje Lota i jego rodzinę (Rdz 19),
anioł ratuje trzech
młodzieńców od śmierci w piecu ognistym (Dn 3, 49-50) i
Daniela we lwiej
jamie (Dn 6-22), żywi proroka Eliasza i ratuje go od śmierci
głodowej (2 Krl 19,
6-8), anioł wyprowadza Apostołów z więzienia (Dz 4, 17) i
ratuje z rąk Heroda
św. Piotra (Dz 12, 7-20).
Aniołowie byli
obecni w nauczaniu Kościoła
już od pierwszych
wieków, w dziełach
wybitnych myślicieli
chrześcijańskich. W
pismach ojców
Kościoła naukę o Aniołach
Stróżach spotykamy
już w pierwotnych
dokumentach
chrześcijaństwa. Św. Cyprian
(+ ok. 251) nazywa
aniołów naszymi
przyjaciółmi. Św.
Bazyli (+ 379) widzi w nich
naszych pedagogów i
przyjaciół. Św. Ambroży
(+ 397) uważa ich za
naszych pomocników.
Św. Hieronim (+ ok.
420) twierdzi: "Tak
wielka jest godność
duszy, że każda ma ku
obronie Anioła
Stróża". Św. Bazyli idzie dalej,
gdy pisze:
"Niektórzy między aniołami są
przełożonymi nad
narodami, inni zaś dodani
każdemu z
wiernych". Podobnie pisze św.
Augustyn (+ 430):
"Wielkim jest staranie,
jakie ma Pan Bóg o
ludzi. Wielką nam miłość okazał przez to, że ustanowił aniołów,
aby nas
strzegli".
Wśród świętych,
którzy wyróżniali się szczególnym nabożeństwem do Aniołów
Stróżów, należałoby
wymienić: św. Cecylię (+ w. III), św. Franciszkę Rzymiankę (+
1440) i bł.
Dalmacjusza, dominikanina z Gerony (+ 1341), którzy mieli szczęście
często przestawać ze
swoim Aniołem Stróżem, jak głoszą ich żywoty; św.
Stanisława Kostkę,
naszego rodaka, patrona Polski, który z rąk anioła miał
otrzymać cudownie
Komunię świętą, gdy był w drodze do Dyllingen; św. Franciszka
Salezego, który miał
zwyczaj pozdrawiać Anioła Stróża w każdej miejscowości, do
której przybywał;
oraz św. Jana Bosko, którego Anioł Stróż kilka razy uratował od
niechybnej śmierci w
czasie czynionych na niego zamachów, kiedy posyłał mu
tajemniczego psa ku
obronie.
Aniołom oddawano
cześć już w liturgii
starochrześcijańskiej.
Wprawdzie pierwotne
chrześcijaństwo
walczące z wszelkimi
przejawami pogaństwa
nie rozwinęło kultu
aniołów, podobnie
jak powstrzymywało się od
publicznego kultu
Matki Bożej i świętych,
jednak pierwsze
wzmianki o kulcie aniołów
spotykamy już u św.
Justyna (+ ok. 165) w
jego pierwszej
Apologii. Od IV w. wyróżnia
się kult św. Michała
Archanioła. Aniołowie są
wymieniani często w
różnych liturgiach jako
oddający chwałę Panu
Bogu. W ikonografii
spotykamy aniołów
już w katakumbach (w.III).
Osobne święto
pojawiło się dopiero w XV w.
na Półwyspie
Iberyjskim, zwłaszcza na
terenie Hiszpanii
oraz we Francji. W roku
1608 Paweł V
pozwolił obchodzić to święto w
pierwszy dzień
zwykły po św. Michale. Na stałe do kalendarza liturgicznego dla
całego Kościoła
wprowadził je Klemens X w roku 1670. Żywą wiarą w Aniołów
Stróżów wyróżniał
się m.in. bł. Jan XXIII, który jeszcze jako nuncjusz apostolski
przed każdym ważnym
spotkaniem prosił swego Anioła Stróża o pomyślny przebieg
274826096.003.png
274826096.004.png
rozmowy i jej dobre
owoce.
Niech dzisiejsze
wspomnienie uświadomi nam, że Aniołowie Stróżowie realnie
istnieją, opiekują
się nami, chroniąc przed złem i prowadząc ku dobru, a wiara w
nich nie jest
zarezerwowana tylko dla dzieci. Nie zapominajmy o częstej modlitwie
do naszych duchowych
opiekunów.
HIERARCHIA ANIELSKA
Opierając się na
Piśmie Świętym dzieli się aniołów na dziewięć chórów, a tę dziewiątkę na trzy
hierarchie. Każdy z
wyższych stopni jest jednocześnie stopniem niższym Np. serafini są
jednocześnie
cherubinami itd.
PIERWSZA HIERARCHIA
czyli trzy pierwsze
chóry to:
Serafini - górują
miłością nad innymi chórami;zwane inaczej płomienni przedstawiani z
sześcioma
skrzydłami. Bezpośrednio chronią tron Boga nieustannie Go wielbiąc.
Michał, Serafiel,
Jehoel, Uriel, Kemuel, Metatron, Natanael, Lucyfer
– To Anioły miłości,
światła i ognia
Cherubini –
podtrzymujący Tron Boży pełne wiedzy Boskiej przedstawiani z dwoma lub
czterema skrzydłami
czasem twarz ludzką i zwierzęce ciało. Strzegą chwały Boga i miejsc
świętych.
Symbolizują siłę i wszechobecność Boga. Stanowią dowód na niemożliwość powrotu
człowieka do życia
po śmierci z własnej woli Strażnicy gwiazd stałych, niebiańscy kronikarze,
dawcy wiedzy.Pilnują
Bożej posiadłości by nie weszło do niej nic co nie jest święte
Gabriel, Cherubiel,
Ofaniel, Rafał, Uriel, Zofiel, Lucyfer
Trony - wyróżniają
się posłuszeństwem to anioły kontemplujący Boga Przynoszą
sprawiedliwość
Boga.Zwane inaczej Rydwanami lub kołami Orifiel, Zafkiel, Zabkiel, Jofiel
(Zofiel), Razjel
DRUGA HIERARCHIA
Panowania - duchy
wolne od bojaźni niewolniczej, zawsze gotowe służyć Bogu i panować
nad duchami
niższymi, wydawać im polecenia i rozkazy; To powiernicy cnót świata. Zwane
inaczej
Dominującymi
regulują anielskie obowiązki, przez nie manifestuje się Majestat Boga
Zadkiel, Chaszmal,
Zacharael, Muriel
Mocy - przypisuje
się im moc spełniania cudów, zawsze kierują się niezwyciężalnie ku sprawom
Bożym i pomagają
innym w spełnianiu Bożych rozkazów; Zwane inaczej aniołami cnoty czynią
cuda na ziemi,
obdarzają wdziękiem i męstwem
Uziel, Gabriel,
Michał, Peliel, Barbiel, Sarbiel, Haniel, Hamaliel, Tarszisz
Władzy - mają władzę
poskramiania złych duchów i określają sposób wykonywania poleceń i
rozkazów.Zwane
inaczej aniołami Mocy powstrzymują wysiłki demonów, które chcą zniszczyć
świat
Kamael, Gabriel,
Werchiel, Lucyfer
TRZECIA HIERARCHIA
najbardziej oddalona
od Boga, a bardziej zbliżona do ludzi obejmuje:
Zwierzchności -
które kierują konkretnymi państwami i narodami; sprawują opiekę rządzą
aniołami i
działaniami na świecie.Zwane inaczej aniołami Księstwa ochraniają religię
Nisroch, Haniel,
Rekuel, Cerwiel, Amael
Archaniołów -
spełniają najważniejsze zadania i zwiastują ludziom rzeczy wielkiej wagi;
przewodnicy zwykłych
aniołów. Są posłańcami Boga do ludzi. Opiekują się stowarzyszeniami
miastami krajami To
każdy byt duchowy, stojący w hierarchii niebiańskiej wyżej niż chór aniołów.
Zazwyczaj
archaniołowie są utożsamiani z najwyższymi książętami nieba.
Metatron, Rafał,
Uriel, Michał, Gabriel, Barbiel, Jehudiel, Barachiel, Lucyfer
Aniołów - którzy
mają do spełnienia zwyczajne misje oraz opieka nad ludźmi.
Wypełniają szczegółowe zadania
sprawują opiekę
Faleg, Andachiel,
Gabriel, Chajliel
Lucyfer sprawował
księstwo przed swym upadkiem