Słownik Aniołów w tym aniołów upadłych
Abrael ~ Abru-El
Abragate - duch lub
anioł przywoływany w modlitwie Salomonowej przez mistrza cere-monii (zob.
Mathers, The Greater Key of Solomon).
Abrakadabra
("błogosławię zmarłym") - jed-no z trzech świętych imion
wypowiadanych w zaklęciu miecza. Jest to także jedno z najstar-szych słów
magicznych; uważa się, że pochodzi od hebrajskiego wyrażenia ha bracha dabara,
co znaczy: wypowiadać błogosławieństwo. Imię to, zapisane na kawałku pergaminu
zawieszonego na szyi, służyło jako amulet przeciw chorobie. Przyzywając
Abrakadabrę, inwokant jedenasto-krotnie wypowiadał jego imię, za każdym razem
opuszczając jedną literę, aż dobrnął do końco-wego "a" (-~ Abraksas).
Abraksas (Abraksis,
Abrasaks itd.) - w gno-styckiej teogonii, Najwyższy Nieznany; w mi-tologii
perskiej, źródło 365 emanacji. Imię "Ab-raksas" często grawerowano na
ozdobach uży-wanych jako amulety (tzw. gemmy) lub jako "przybory" do odprawiania
obrzędów magicz-nych. W kabale Abraksas jest księciem ~ eo-nów. Imię to jest
wzmiankowane w takich dzie-łach, jak Miecz Mojżesza, Księga Razjela, oraz w
wielu innych traktatach magicznych i mistycz-nych. Według starszych źródeł
Abraksas jest, lub był, demonem, jednym z bóstw starożytne-go Egiptu. Od jego
imienia, jak się zdaje, po-chodzi słowo "abrakadabra". Pierwotnie był
to termin określający - w systemach gnostyc-kich - eony i cykle stworzenia; w
głębszym sensie oznaczał samego Boga. Gnostyk Bazyli-des, który, jak się uważa,
"wymyślił" Abraksa-sa, nauczał, że jest on archontem władającym 365
niebiosami oraz pośrednikiem między ży-wymi stworzeniami zamieszkującymi ziemię
i Bogiem (zob. Forlong, Encyclopedia of Religions; zob. też obrazowe
przedstawienie Abraksasa z głową kogucią w: Budge, Amulets and Talis-mans, s.
208; Rudolph, Gnoza, s. 27).
Abramus ~ Abrimas
Abrasjel - anioł
siódmej godziny dnia, słu-żący pod Barginielem (zob. Waite, The Pauline Art, w:
The Book of Ceremonial Magic, s. 67). Abrid - w okultyzmie, anioł letniego
zrów-nania dnia z nocą; jego imię wypisywano na amuletach mających chronić
przed urokiem ("złym okiem"). Zob. Trachtenberg, Jewish Ma-gic and
Superstition, s. 139, gdzie Abrid jest wy-mieniony wśród sześciu innych ~
memunim, tj. aniołów służebnych.
Abriel - jeden z
aniołów należących (obecnie lub w przeszłości) do chóru panowań,
przywo-ływanych w zaklęciach kabalistycznych (zob. Szósta i siódma księga
Mojżeszowa).
Abrimas - anioł
wzywany na zakończenie szabatu (zob. Trachtenberg, Jewish Magic and
Superstition, s. 139). Aca fca f 5
Abrinael ~ Abrunael
Abru-El ("moc
Boga") - arabski odpowied-nik archanioła Gabriela (zob. Forlong,
Encyclo-pedia of Religions).
Abrunael - jeden z
28 aniołów władających 28 pałacami Księżyca. Imiona wszystkich 28 aniołów
podano w Apendyksie.
Absinthium ~ Piołun
Abtelmoluchos -~
Temlakos
Abuhaza - w
okultyzmie, anioł służebny Ar-kana, poniedziałkowego władcy aniołów po-wietrza,
oraz poddany Wiatru Zachodniego (zob. Barrett, The Magus).
Abujonij - w Szóstej
i siódmej księdze Mojże-szowej oraz innych pismach okultystycznych, anioł
mieszkający w drugim niebie.
Abujori (Abujoro) -
w magii rytualnej, śro-dowy anioł zamieszkujący (według różnych źródeł) drugie
lub trzecie niebo, przywoływany z północy (zob. de Abano, Heptameron; Barrett,
The Magus, t. 2).
Abuliel - w
okultyzmie żydowskim, anioł przenoszący modlitwy. Wzmiankują o nim Jof-fe i
Mark w Great Dictionary of Yiddish Lan-guage I. Ponieważ jednak nie wspomina o
nim Margouliath w Malache Elion (Aniołowie nie-biańscy) ani żaden inny znany
tekst literatury Hejchalot, podobnie jak Trachtenberg w Jewish Magic and
Superstition oraz Gershom Scholem w swych licznych pracach, należy uznać, że
Abuliel nie stał wysoko w hierarchii anielskiej. Najważniejszymi aniołami
modlitwy są Aka-triel, Metatron, Rafael, Sandalfon, Michał i Si-zouze (możliwe,
że Abuliel jest aniołem służeb-nym jednego z wyżej wymienionych).
Abuzohar -jeden z
aniołów Księżyca, przy-woływany podczas poniedziałkowych obrzę-dów magicznych
(zob. Albertus Magnus, Les Admirables Secrets d'Albert le Grand).
Acafcaf (Aczaca) - w
literaturze Hejchalot (Maase Merkawa), anioł strzegący szóstej sali (pałacu)
nieba.
Achaja(sz) (Achaja,
"trud") - w kabale, je-den z ośmiu serafinów; jest aniołem
cierpliwo-ści i odkrywcą tajemnic natury. Aniołem po-krewnym Achajasza jest
Chous. Reprodukcję pieczęci Achajasza zob. w: Ambelain, Le Kabbale Pratique, s.
260. W Nowym Testamencie Achaja jest nazwą rzymskiej prowincji. Święty Paweł
wizytował kościoły w tym regionie (zob. Dz 18, 12. 27).
Achamot - jeden z
eonów, córka ~ Pistis Sofii. W gnostycyzmie ofickim, Achamot jest matką złego
boga Jaldabaota (zob. King, The Gnostics and Their Remains; Jonas, Religia
gno-zy, s. 201, 204-205; Quispel, Gnoza, s. 101, 206). [W apokryficznej
Apokalipsie Jakuba, Achamot jest "uosobieniem Mądrości" (zob.
Langkam-mer, Apokryfy Nowego Testamentu, s. 63) -przyp. tłum.]
Achartiel i
Achatchriel - imiona aniołów od-nalezione na orientalnych amuletach (kameot)
mających chronić przed złem (zob. Schrire, He-brew Amulets).
Achazriel - anioł
pełniący funkcję odźwierne-go na dworze niebiańskim (zob. Midrasz Raba).
Acheliasz - anioł,
którego imię widnieje na pierwszym pentagramie planety Wenus (zob. Mathers, The
Greater Key of Solomon).
Achides - anioł,
którego imię widnieje na trzecim pentagramie planety Wenus (zob. Shah, The
Secret Lore of Magic; Mathers, The Greater Key of Solomon).
Achrazjel (Akrazjel,
"herold Boga") - pra-wdopodobnie jedna z form imienia ~ Razjel lub ~
Galizur. Akrazjel jest aniołem zwiasto-wań, a także stróżem ostatniej bramy
piekieł. Był też aniołem, który wyjawił Adamowi boskie tajemnice. Kiedy Bóg postanowił,
że Mojżesz powinien umrzeć, a ten zaczął błagać o dłuższe życie, Stwórca posłał
Achrazjela, aby oznajmił Prawodawcy, iż jego modlitwy nie zostaną wpuszczone do
nieba (zob. Ginzberg, The Le-gends of the jews, t. 3, s. 419). [W innej wersji
tej samej legendy aniołem, którego Bóg posłał, aby powiadomił Mojżesza o
daremności jego próśb, był Metatron (zob. Ze skarbnicy midraszy, s. 106-108) -
przyp. tłum.]
Achsa - anioł
dobrych uczynków wzywany w modlitwie przez mistrza ceremonii podczas
Salomonowych obrzędów magicznych (zob. Mathers, The Greater Key of Solomon).
Achtariel ~ Akatriel
JHWH
Achusaton - w
Szóstej i siódmej księdze Moj-żeszowej, jeden z piętnastu aniołów tronowych.
Imiona wszystkich aniołów tronowych podano w Apendyksie.
Acilut - w
kabalistycznej kosmogonii, świat emanacji, tj. najwyższy z czterech światów,
miejsce przebywania Boga i najpotężniejszych aniołów (zob. Halevi, Kabała, s.
8-12).
Acjel - jeden z
siedmiu aniołów planetar-nych, przez Corneliusa Agrippę zwanych Elek-torami,
służący pod rozkazami anioła Rafała (zob. Conybeare, The Testament of Solomon).
Adabiel - w The
Hierarchy of the Blessed An-gels Heywooda, jeden z siedmiu archaniołów.
Prawdopodobnie jest to jedna z wersji imienia -~ Abdiel. Adabiel jest władcą
planety Jowisz (według innych źródeł - Marsa). Czasem utożsamia się go z
Zadkielem, a także królem Hadesu ~ Nergalem.
Adad - w mitologii
asyryjsko-babilońskiej, władca piorunów, także "opiekun
wróżbiar-stwa" (zob. Huyghe, Larousse Encyclopedia of Mythology, s. 59).
[Adad był także bogiem hu-raganów i opadów, przywoływanym w zaklę-ciach
magicznych "przeciwko skutkom jakiego-kolwiek zaklęcia" (zob.
Babilońskie zaklęcia ma-giczne, s. 94; Eliade, Historia wierzeń i idei
religijnych, t. 1, s. 108, 111) - przyp. tłum.]
Adadija - jedno z
ponad stu imion anioła Metatrona.
Adam
("człowiek") - w apokryficznym Ży-ciu Adama i Ewy (I, 10) Adam
nazwany jest "świetlistym aniołem'. Według Bereszit Raba, gdy Adam został
stworzony, sięgał "od ziemi aż po firmament". Według Pistoriusa Adam
jest szóstą sefirą kabały, Tiferet ("piękność"). Zda-niem rabiego
Meiera proch, z którego Bóg stwo-rzył Adama, został zebrany z czterech krańców
(narożników) ziemi. Talmud naucza, że Adam był początkowo hermafrodytą i
stanowił do skonały obraz Boga (również pojmowanego ja-ko hermafrodyta).
Apokalipsa Mojżesza (grecka o.versja Życia Adama i Ewy) opowiada, że Adam
został uniesiony do nieba na ognistym rydwa-nie powożonym przez archanioła
Michała. We-dług innej legendy Adam został uwolniony z piekła przez Jezusa i
zabrany do nieba wraz z innymi "świętymi w okowach". Jeszcze inna
legenda, zapisana we Wniebowzięciu Mojżesza iThe Ante-Nicene Fathers Library,
t. 8.), głosi, że Adam został pogrzebany przez czterech anio-łów: Uriela,
Gabńela, Rafała (Rafaela) i Michała. [Ślad tej legendy zachował się w Liście
św. Judy Apostoła 9 - przyp. tłum.] W pracy Mather-sa, The Kabbalah Unveiled,
dziesięć świętych se-~irot wyobraża, czy też tworzy archetypicznego człowieka,
Adama Kadmona.
|